Częstochowa serwis kserokopiarek PC-NET, poniżej przedstawimy najczęstsze usterki występujące w urządzeniach drukujących wielofunkcyjnych – laserowych. Pokrótce również omówimy przyczyny ich wstępowania:
1. Wymiana toneru na nowy, drukarka odmawia posłuszeństwa, brak wydruku. Przyczyną takiej sytuacji mogą być:
a) nieusunięte elementy zabezpieczające toner w trakcie umieszczania go w łożu – większość tonerów posiada specjalne elementy zabezpieczające, które bezwzględnie należy zdjąć przed włożeniem tonera do drukarki. Należy się upewnić czy wszystkie te elementy zostały zdjęte z tonera ( mają one najczęściej kolor pomarańczowy, czerwony lub żółty choć spotykane są też w kolorze kasety drukującej czyli czarnym).
b) drukarka jest zanieczyszczona i wymaga konserwacji – podczas długotrwałej eksploatacji drukarki dostają się do jej wnętrza wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia takie jak kurz, resztki tonera, pyłu z papieru itp. Z czasem mogą one powodować nieprawidłowe działanie urządzenia bo osadzają się zębatkach, sprzęgłach, rolkach, stykach i ścieżkach elektronicznych.
c) uszkodzony lub nieprawidłowy toner – należy sprawdź czy po wymianie tonera na inny egzemplarz problemy z wydrukiem nadal występują. Brak wydruku może być bowiem spowodowany wadliwy kartridżem drukującym który ma np. uszkodzoną elektronikę (tzw. chip ) lub też jest uszkodzony mechanicznie. Skutkiem czego blokuje on możliwość drukowania na urządzeniu i w związku z tym należy go oddać do reklamacji.
2. Brak wydruku. Wstępnie wydruk był jasny, kartki papieru miały na całej powierzchni lub częściowo naleciałości (pokrycie) któregoś z kolorów CMYK:
a) zużył się toner do drukarki – należy upewnić się czy toner się nie skończył. W tym celu najlepiej sprawdzić tą informację w menadżerze urządzenia. Pomocna będzie instrukcja obsługi kserokopiarki aby uzyskać szczegółowe informację, jeśli ktoś nie zna pełnej obsługi panelu zarządzającego.
b) zacięty papier w drukarce – sprawdź czy w drukarce nie zakleszczyła się kartka papieru. Najszybciej można zdiagnozować po przez wyjęcie tonera z urządzenia i sprawdź czy w środku nie widać zakleszczonej kartki. Ewentualnie otwórz klapę z tyłu drukarki (jeśli akurat twój model urządzenia taką opcję posiada) i usuń zakleszczoną kartkę.
c) skończył się moduł bębna w urządzeniu – w niektórych drukarkach oprócz tonera raz na jakiś czas należy też wymienić moduł bębna (lub też np. moduł transferu, moduł grzewczy,) Sprawdź wymianę jakiego elementu sygnalizuje drukarka i wymień go na nowy. Jeśli nie potrafisz ustalić o jaki moduł chodzi skontaktuj się z serwisem.
d) awaria urządzenia – wszystkie urządzenia mechaniczne między innymi takie jak drukarki ulegają czasem awariom które spowodowane są długim okresem eksploatacji lub np. czynniki zewnętrzne (przepięcia w sieci elektrycznej). Zalecane jet skontaktować się z wyspecjalizowanym serwisem takim jak PC-NET Częstochowa, który zdiagnozuje awarię i wyceni koszty jej naprawy.
e) złe podłączenie drukarki – czasem przyczyna bywa banalna jak niewłaściwe podłączenie drukarki do komputera oraz z gniazdem zasilania. W takiej sytuacji zalecamy po dociskać wszystkie przewody lub wymienić na nowe.
f) źle zamknięta pokrywa drukarki – sprawdź czy pokrywa drukarki którą zamyka się po włożeniu nowego tonera jest poprawnie zamknięta. Zwróćmy uwagę czy urządzenie nie wyświetla żadnych komunikatów o błędzie sygnalizując w ten sposób niedomkniętą pokrywę urządzenia.
g) brak papieru w kasecie – należy sprawdzić czy zasobnik na papier nie jest pusty lub papier został poprawnie umieszczony
3.Urządzenie drukuje nieprawidłowo, wydruki są nieczytelne, zabrudzone lub też bardzo blade. Możliwe przyczyny takiej sytuacji to między innymi:
a) urządzenie wymaga przeprowadzenia okresowej konserwacji – do urządzenia drukującego podczas jego pracy dostają się wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia takie jak np. kurz, resztki tonera, pyłu papierowego. Z czasem powodują one nieprawidłowe działanie drukarki bo oklejają się na zębatkach, gumowych rolkach, stykach elektronicznych. W celu rozwiązania powyższego problemu konieczne jest przeprowadzenia kompleksowego czyszczenia urządzenia i jego konserwacji dzięki czemu będzie ono mogło ponownie poprawnie pracować.
b) nieprawidłowe przechowywanie kartridża laserowego – tonery laserowe wymagają przechowywania w odpowiednich warunkach ( odpowiednia temperatura powietrza i jego wilgotność) Nie stosowanie się do tych wytycznych które zazwyczaj umieszczane są na opakowaniu zewnętrznym tonera może spowodować, że toner utraci swoje właściwości fizykochemiczne i przez to wydruki wykonywane na takim materiale eksploatacyjnym nie będą zadowalające.
c) nieprawidłowe ustawienie urządzenia – przy wykonywaniu wydruków na nośnikach specjalnych takich jak np. etykiety samoprzylepne, folie przeźroczyste, papier o większej niż standardowa gramatura należy koniecznie zmienić ustawienia drukarki co zapewni odpowiednią jakość druku na określonym materiale. Nie należy drukować na nośnikach których dana drukarka nie obsługuje bo może doprowadzić to do poważnego uszkodzenia urządzenia np. uszkodzenia utrwalania w drukarce. Możliwość wydruku na określonym nośniku specjalnym należy sprawdzić w instrukcji obsługi drukarki.
d) awaria drukarki – w takim wypadku najlepszym rozwiązaniem jest oddanie urządzenia do wyspecjalizowanego serwisu który zdiagnozuje awarię i wyceni koszty jej naprawy.
e) wadliwy toner – należy sprawdzić czy po wymianie tonera na inny egzemplarz problemy z wydrukiem nadal występują .Bardzo często nieprawidłowy wydruk może być spowodowany wadliwym kartridżem drukującym który jest uszkodzony mechanicznie lub też jest wyprodukowany z komponentów słabej jakości. W takim wypadku wydruki wykonane na takim wadliwym materiale eksploatacyjnym również nie będą dobrej jakości.
4. Wewnątrz urządzenia jest rozsypany proszek (toner, developer). Przyczyny takiej sytuacji:
a) nieprawidłowa instalacja kasety drukującej – czasami w wyniku nieprawidłowej instalacji tonera laserowego może dojść do wysypywania się części proszku z kasety drukującej do wnętrza urządzenia drukującego. Do takiej sytuacji może też dojść w wyniku nieprawidłowego usunięcia zabezpieczeń transportowych z kasety drukującej w szczególności samoprzylepnej plomby zabezpieczającej komorę z tonerem. Należy zawsze przestrzegać zaleceń opisujących prawidłowy montaż tonera w drukarce z fabrycznej instrukcji dodawanej przy zakupie każdego urządzenia drukującego.
b) konstrukcja urządzenia drukującego – w części występujących na rynku urządzeń drukujących resztki proszku z kasety drukującej gromadzą się z specjalnie do tego przeznaczonym miejscu (zbiornik resztkowy, korytko resztkowe, pojemnik na zużyty toner) Gdy w takim urządzeniu wyjmiemy kasetę drukującą często ukaże się nam widok rozsypanego proszku na dnie drukarki. Jest to normalne zjawisko przewidziane przez producenta danego urządzenia i w żaden sposób nie świadczy o jego uszkodzeniu lub awarii.
c) uszkodzony toner laserowy – kartridże laserowe mimo, że są zazwyczaj dobrze zabezpieczone na czas ich transportu ulegają czasami uszkodzeniom mechanicznym co prowadzi do ich rozszczelnienia w czasie pracy w drukarce a w konsekwencji do wysypywania proszku z kasety drukującej do wnętrza drukarki.
5. Urządzenie podczas pracy wydaje dziwne dźwięki, głośno pracuje. Przyczyną takiego zachowania może być:
a) uszkodzony lub nieprawidłowy toner laserowy – uszkodzony mechanicznie czasie transportu lub też są wadliwe z powodu błędów w ich produkcji. Brak kompatybilności z naszym urządzeniem materiału eksploatacyjnego (np. ma inne zębatki). Zastosowanie takiego materiału spowoduje dużo głośniejszą niż zazwyczaj pracę. W takich wypadkach należy wyłączyć maszynę i skontaktować się z serwisem lub wymienić toner (jeśli mamy 100% pewność ze to jego wina). Po wyjęciu wadliwego produktu należy odeslac go do reklamacji do producenta.
b) bardzo ubrudzone urządzenie wymagające natychmiastowej konserwacji – Z czasem zabrudzenia dostające się do wnętrza kserokopiarki powodują nieprawidłowe działanie bowiem oklejają się na zębatkach, gumowych rolkach, stykach elektronicznych. Rozwiązaniem takiej sytuacji jest kompleksowe czyszczenie urządzenia i jego konserwacja. Częstotliwość takiej konserwacji uzależniona jest od otoczenia w którym pracuje dane urządzenie drukujące no i oczywiście od jego miesięcznego obciążenia wydrukami.
c) awaria urządzenia – uszkodzenie mechaniczne jednego z elementów napędowych lub innego podzespołu. W takim wypadku oferujemy swoje usługi serwisowe PC-NET, jesteśmy wyspecjalizowanym serwisem, który zdiagnozuje awarię i wyceni koszty jej naprawy.